Koulutuksen sisältö
Millä saada keskeytettyä jaaritteleva asiakas? Miten taas toimia sitkeän inttäjän kanssa? Entä kuinka edetään, kun vastassa on nimittelijä tai uhkailija? Onko syyttelijän ja komentelijan tavoissa jotain samaa? Miten vastaat, kun asiakas vertailee organisaationne tuotteita tai palveluita kilpailijan vastaaviin?
Koulutuksessa esitellään erilaisia valitustyylejä, joiden tunnistamisesta on hyötyä haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Koulutuksessa käydään läpi erilaisista tyyleistä syyttely, nimittely, uhkailu, inttäminen, jaarittelu, komentaminen, saarnaaminen, piiloaggressiivinen reagointi, marttyyriksi heittäytyminen, vertailuun sortuminen, ironisuus, sarkastisuus ja ivallisuus. Koulutuksessa keskitytään näiden tyylien tunnistamiseen ja annetaan vinkkejä siihen, mitä reagointitapoja kannattaa kokeilla, jotta haastava tilanne etenee toivotulla tavalla ja asia saadaan käsiteltyä onnistuneesti.
Tietoja kouluttajasta: Taina Parviainen
FM, KTK Taina Parviainen työskentelee Kauppakamarilla KauppakamariTieto-palvelun päätoimittajana ja johtamisen, myynnin, markkinoinnin ja viestinnän kirjojen tuottajana.
Parviainen kouluttaa muun muassa asiakas- ja työyhteisöviestinnän aiheista sekä hyvästä vuorovaikutuksesta. Hänen asiakasviestinnän koulutuksissaan keskitytään muun muassa hankaliin viesteihin vastaamiseen, erilaisten reklamaatiotyylien tunnistamiseen ja organisaation viestinnän yhdenmukaistamiseen.
Parviainen on Kauppakamarin Chambercast-kanavan Kirjakulma-osion podcasthost, ja hänen vierainaan ovat olleet useat Kauppakamarin kirjailijat.
Parviainen on julkaissut viimeksi yhdessä Totti Karpelan kanssa teoksen Kohtuuttomat valittajat (2022), joka on käytännönläheinen opas vaativien valitusten ja reklamaatioiden hallintaan.
Parviaiselta on ilmestynyt aikaisemmin teokset Paremmin sanottu kuin tehty (2019), (V)ihastuttava mainoskieli – fraaseista fiiliksiin (2015), Onnistu kouluttajana – 7 askelta yleisön hurmioon (2013), joka on kirjoitettu yhdessä Timo Valvion kanssa, ja johtajien elämänkokemuksia ja merkittäviä tapahtumia käsittelevä teos Käännekohta (2007).